بیتابان کربلا

بیتابان کربلا
بیتابان کربلا
قالب مذهبي

حجاب چرا؟چرا باید حجاب را رعایت کنیم
پرسش و پاسخ در مورد حجاب و پوشش
1_چند حدیث در مورد حجاب
- حضرت علی (علیه السلام) به امام حسن مجتبی (علیه السلام) توصیه می‌کنند: (تا می‌توانی کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته باشد، هیچ چیز بهتر از خانه زن را حفظ نمی‌کند.)
- از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده که: ( از همه چیز بهتر برای زن این است که مرد بیگانه ای او را نبیند و مرد بیگانه هم او را نبیند.)
-رسول اکرم (صلی الله علیه و آله): می‌فرمایند: نگاه به نامحرم تیری زهرآلود از ناحیه شیطان است، هرکس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند، خدا ایمانی به او می‌دهد که شیرینی آن را در دل احساس می‌نماید.
- امام کاظم (علیه السلام) در جواب برادرش که در مورد حدّ حجاب پرسید: دیدن چه مقدار از بدن زن نامحرم جایز است؟ فرمود: چهره و دست تا مچ.
- یکی از یاران امام صادق (علیه السلام) به نام فضیل بن یسار می‌گوید، از ایشان پرسیدم: آیا ساعد زن از قسمت هائی است که باید از نامحرم پوشیده شود؟ فرمود: بلی، آنچه زیر روسری قرار می‌گیرد، نباید آشکار شود، هم چنین از مچ به بالا باید پوشیده شود.
مقاله در مورد حجاب
2_چگونه با افراد بی حجاب برخورد کنیم تا آن ها را به سوی حجاب واقعی جذب کنیم ؟ طوری که با میل خود و با افتخار حجاب داشته باشند؟
پاسخ: در ابتدا باید با اخلاق اسلامی‌و برخوردی دلسوزانه و محبت آمیز، اطمینان و اعتماد آنان را جلب نمائیم. بی حجابی یا بدحجابی هنجاری نیست که بتوان به راحتی و در مدت زمان کوتاه بر آن غلبه نمود، همان طوری که در دراز مدت میهن ما با این مفسد و بلای اجتماعی درگیر شده است، مبارزه با آن تا ریشه کن نمودن این بلای اجتماعی در دراز مدت امکان پذیر خواهد بود. اگر زمینه های فرهنگی عوامل بدحجابی شناخته نشو و بستر لازم برای مقابله عاقلانه با آن فراهم نگردد، توفیقی در این ارتباط فراهم نخواهد شد. شخص بدحجاب بالاخره باید بفهمد شخصیت انسانی زن در چیست؟ آیا بدحجابی یا بی حجابی نوع فقر فرهنگی نیست؟ آیا بدحجابی نوعی توهین به شخصیت و منش زن و باورهای اصیل دینی او نمی‌گردد؟ آیا حجاب برای زن محدودیت است یا مصونیت؟ باید متون اسلامی‌ما که از حجاب سخن می‌گویند برای او معرفی گردد. برخوردها منطقی و عاقلانه باشد نه ضربتی و خشونت آمیز. در این امر باید بی حجاب بفهمد ما خیر و صلاح او را می‌خواهیم. باید باور کند ما که به حجاب به عنوان دستوری اسلامی‌معتقدیم خیلی بهتر از او نیستیم و مصلحت او را می‌خواهیم و خوشبختی او را طلب می‌کنیم. ما پزشک و طبیبی مهربان و دلسوزیم نه معترض و مخالف و صرفاً انتقاد گرد.
باید او را به سوی قرآن که آیات مهمی‌در مورد لزوم حجاب دارد جلب نمائیم. تا نظری عاشقانه و متعهدانه نسبت به قرآن و روایات در مورد حجاب پیدا کند. از طرف دیگر او باید بپذیرد در کشور ما که با قوانین اسلام اداره می‌شود و خواست اکثریت جامعه لزوم پوشیدگی و حجاب است به نظر این اکثریت باید احترام گذارد و به آن عمل کرد. او باید بپذیرد فساد و بی بند و باری نیز می‌تواند معلول عارضه ای به نام بدحجابی یا بی حجابی هم باشد. پس باید با این عارضه اجتماعی مقابله ای منطقی و دردمندانه و دلسوزانه داشت. بالاخره ریشه کن کردن این بلیّه اجتماعی برنامه، زمینه سازی و اجرای منطقی و حساب شده می‌طلبد و در این راستا همه عوامل اجرائی لازم باید هماهنگ با هم وارد عمل شوند. رسانه های جمعی از قبیل صدا و سیما و مطبوعات، اجتماعات مذهبی و مبلغان دینی به وظیفه خود در این رابطه عمل نمایند. عوامل اجرائی آموزش لازم را ببینند که با برنامه صحیح و روش مطلوب بدون هرگونه پرداختن به روشهای خشونت آمیز و از روی دلسوزی وارد عمل شوند. مردم هم از حمایت لازم خودداری نکنند. منابع و کتب اسلامی‌در رابطه با حجاب مثل کتاب (مسئله حجاب) استاد مطهری و غیره در اختیار افراد بدحجاب قرار گیرد تا این مبارزه نتیجه ای مطلوب و ثمربخش داشته باشد.
مقاله در مورد حجاب
3_من یه قیافه ی معمولی دارم که مورد پسند پسرها نیست. تا حالا هرچی خواستگار اومده برام، نپسندیده. من فکر می‌کنم دین اسلام با واجب کردن حجاب باعث شده که من زشت بشم. چون من اگه یه زره موهام را بیرون بزارم و آرایش کنم، اعتماد به نفسم زیاد می‌شه. حالا من می‌خوام بدونم چرا اسلام حجاب را واجب کرده تا کسی مثل من که چهره ی طبیعیش خوشگل نیست اینقدر افسرده بشه؟
پاسخ : ‌زیبائی یک امر نسبی است و ممکن است چیزی در نظر کسی زیبا باشد و در نظر دیگری زیبا نباشد. شما تا وقتی که در مورد خودتان چنین تصوّری نادرستی دارید و خودتان را قبول ندارید چطور می‌توانید انتظار داشته باشید که دیگران شما را قبول کنند و بپذیرند ؟ هر طور که ما خودمان را ببینیم دیگران هم همانطور ما را خواهند دید . شما یا شبیه پدرتان هستید و یا شبیه مادرتان ، غیر از این نیست ، پیش چشمتان می‌بینید که آنها زندگی مشترک تشکیل داده و احتمالاً زندگی خوبی هم دارند . با توجه به سن شما هنوز وقت برای ازدواج کردن فرصت دارید و این تصور که من باید خاطرخواه داشته باشم تصوری منفی است که روحیه شما را خراب خواهد کرد . قرار نیست هرکس ما را دید به ما علاقمند شود که اگر اینطور بود زندگی خانوادگی همه دچار تزلزل می‌شد . کافی است یک نفر به شما علاقمند شده و به شما وفادار بماند قطعاً دیر یا زود چنین فردی پیدا خواهد شد ( به لطف خدا) و شما را از نگرانی نجات حواهد داد . مشکل این است که شما همه چیز را محصور در خودتان می‌بینید و فقط به فکر زیبائی و جلب نظر دیگران به صورت ظاهری و کل خصوصیات مثبتی را که دارید از یاد برده اید ، غافل از اینکه زیبائی ظاهر خیلی زود ممکن است از دست برود ولی قابلیتها و ویژگیهای مثبت فرد باقی می‌ماند ، بهتر است بجای فکر کردن بیش از حد به ظاهر خود سعی کنید توانائیهای خود را کشف کنید و قابلیتهای خود را بالا ببرید و از این طریق به اعتماد به تفس بیشتر و بالاتری دست پیدا کنید . سعی کنید خود را قانع کنید که ظاهر ، اینقدرها هم مهم نیست و کسی هست که شما و ظاهرتان را بپذیرد.
خودتان ، اخلاقتان ، افکارتان و اعمال و رفتارتان را زیبا و با وقار کنید تا دیگران شیفته ی طرز برخورد و رفتارهایتان شوند .
اما در مورد حجاب :
گرایش فطری انسان او را به نوعی پوشش فرا می‌خواند و همین پوشش که میل فطرت‌های پاک و تأثیر نایافته از انحراف‌های محیط، بدو تعلق دارد، حجاب در ادیان پیشین هم به نوعی بوده است‌، ولی گذر زمان و انحراف‌های جامعه‌ها و دوری آن‌ها از مسائل معنوی باعث شد تا عملاً بیشتر مردم زیر بار چنین قانونی نروند.
فایده حجاب منحصر به زنان نیست .  حجاب حداقل دو فایده دارد : اولا : زن محجوب با حجاب خود به دیگران مى فهماند که اهل بى بند  و بـارى و روابـطآزاد نـیـسـت و این خود باعث مى شود مردان هرزه به آنها طمع نورزند و مزاحم  آنـها نشوند  مثل باغى که در و دیواردارد و بدون  تـابـلـو به رهگذران فهمانده که راضى نیست کسى میوه آن را بچیند برخلاف زن بى حجاب که با  زبـان حـال بـه رهـگـذران مـى گوید ببینید چه چشم و ابروئى دارم ببینید چه سر و چه  گـیسوان و بدن موزونى دارم و از این طریق مردان هوسران و چشمهاى گرسنه را به خود جلب  مى کند .
ثـانـیا : فایده دوم حجاب به کل جامعه برمى گردد زنان بى حجاب و نیمه عریان حتى براى مردان  پاکدامن نیز زیانبارند .  زنانى که بدون پوشش و با انواع آرایش بیرون مى آیند محیط را آماده اشتعال مى نمایند زیرا جاذبه  تکوینى زنان براى مردان قابل انکار نیست .  در چنین محیط هائى جوانان پاکدامن نیز در امان نیستند .  حـضـرت یـوسـف نـیز به خدا عرض مى کند : خدایا اگر نیرنگ زنان را از من دفع نکنى به سمت  آنهاکشیده مى شوم .  بنابراین حجاب هم حافظ خود زن است و هم حافظ جامعه و دستور اسلام برای حفظ حجاب به خاطر مصلحت افراد و جامعه است. سربسته می‌گوئیم که بسیاری از مفاسد و گناهان امروز جامعه ما به دلیل عدم مراعات همین حجاب است .
مقاله در مورد حجاب
4_دیدن عکس بدن یک خانم چه حکمی‌دارد(برای خانمی‌که با علم به اینکه عکس توسط نامحرم دیده می‌شود و سبب ایجاد لذت بری نامحرم می‌شود.)
پاسخ: نگاه کردن به هر عکسی به قصد لذت، حرام است خواه عکس مرد باشد یا زن ، محرم باشد یا نامحرم، عکس انسان باشد یا غیر انسان، از این حکم تنها عکس همسر استثناء می‌باشد.

5_به نظر من به ما زن ها خیلی ظلم می‌شود یعنی نوع خلقت ما ظالمانه است البته نمی‌خواهم کفر بگویم اما سوالی است که برایم پیش امده و و خوشحالم که شما هستید که جوابم را بدهید . ما زن ها هم مثل مردها غریزه ی جنسی و نیاز به محبت  داریم این چیزی است که خدا در ما قرار داده  و اگر ارضا نشویم . برایمان بدبختی بزرگی است مردها که خودشان به خواستگاری می‌روند و انقدر این کار را می‌کنند تا بالاخره کسی به انها پاسخ مثبت دهد و کمتر می‌بینیم حتی اگر مردی زشت باشد به این حاجت خود نرسیده باشد البته به استثنای انهایی که از راه غیر شرعی خود را ارضا می‌کنند. اما زنها .اگر زیبا باشند که مشکلی ندارند اما زنانی هم که زیبا نیستد با ارایش و لباس ها ی شیک خود را در دل مردها جا می‌کنند و مردهای زیادی به انها پیشنهاد ازدواج می‌دهند و اما زن هایی مثل من که زیبا نیستد یا قیافه ی معمولی دارند. ما چگونه می‌توانیم به خواسته خود برسیم ؟ من که به خاطر اعتقاداتم نمی‌توانم ارایش کنم و مثل ان دختر ها از خانه بیرون بیایم تا کی باید منتظر بمانم ؟الان دو سال است که انتظار می‌کشم کسی به من علاقه مند شود و ابراز محبت کند.
من که هیچ ارتباطی با پسرها ندارم نمی‌دانم چگونه می‌توانم باعث شوم تا انها عاشق کمالاتم شوند زیرا انها اول ظاهر دختر را می‌بینند بعد اگر مقبول بود به سراغش می‌ایند تا با کمالات او اشنا شوند اما فکر می‌کنم تاکنون ظاهر من برای کسی مقبول نبوده است تا بخواهد بیاید و با باطن من اشنا شود. و می‌دانید که انتظار چقدر سخت است.این موضوع روی همه ی جنبه های زندگی ام چه در درسم چه در رفتارم با خانواده تاثیر سوئی گذاشته و باعث شده که رفتار هایم مثل دختران عقده ای باشد و از دختر بودنم متنفر باشم که روزی هزار بار ارزو می‌کنم ای کاش پسر بودم تا به هر دختری که دلخواهم بود خودم محبت می‌کردم و محبت او را هم جلب می‌کردم لطفا بنده را راهنمایی بفرمائید.
پاسخ: من هم مانند شما زن هستم و خداوند را سپاسگزارم از اینکه مرا به این گونه آفرید تا شبیه به خودش باشم یعنی خلق کننده!
در سؤال خود از یک بدبختی بزرگ صحبت کردید. به نظر شما چون مردها در فرهنگ ما، پیشنهاد دهنده برای ازدواج هستند از نظر موقعیت از ما بهترند! چه کسی این را به شما گفته است؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟ در کجا ثبت شده که دختر باید خودش را در کُنج پستو مخفی کند تا روزی، روزگاری یک نفر پیدا شود و عاشق او شود. من و شاید خیلی از زن های دیگر نظر دیگری داریم.در مورد ظاهر و جذابیت هم همین طور، شاید زنی که آرایش زیاد می‌کند در وهله ی اول جذاب به نظر بیاید ولی اکثر غریب به اتفاق مردها این چنین زن ها را برای زندگی انتخاب نمی‌کنند بلکه فقط برای ارتباط های گذرا و چند صباحی با هم بودن، آنها را انتخاب می‌کنند، چون موضوع زندگی و عمری با هم بودن با لذت زود گذر کاملاً متفاوت است.درباره ازدواج می‌خواهم این را به شما بگویم که برای هر انسانی یه جفت در نظر گرفته شده است که به موقع و بدون تلاش و نگرانی ما، خودش از راه می‌رسد و وقتی زمانش برسد دیگر هیچ چیز و هیچ موضوعی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. اما اینکه شما چرا این قدر در رنج و ناراحتی هستید یک موضوع قابل بررسی می‌تواند باشد. شاید یک اصل آن این است که فکر می‌کنید هر چیزی را که آرزو کردید باید بلافاصله برآورده شود، و دلیل دیگر من این است که نمی‌دانید چطور با غریزه ی جنسی خودتان کنار بیائید و چطور آن را مدیریت کنید تا در مسیر درست قرار بگیرد و به جای اینکه برایتان تولید ناراحتی و عذاب کند نیروی محرکه ای باشد تا شما را به جلو رفتن هدایت کند، خوب برای اینکه بتوانید این موضوع را از حالت بحرانی در بیاورید چه کار می‌توانید بکنید.
1. ذهنیت و باورهای منفی خودتان را یادداشت کنید و تا جائی که برایتان امکان دارد نگرش و خودگویی های منفی را به خودگویی های مثبت تبدیل کنید.
2. امید را در خودتان تقویت کنید.
3. این را در نظر داشته باشید که ما زن ها تعیین می‌کنیم چه کسی همسرمان باشد و نه مردها.
4. امکانی فراهم کنید تا با بیرون از محیط خانه ارتباط داشته باشید مثل رفتن به مهمانی های فامیلی، پیدا کردن دوست هایی در کلاس های مختلف فرهنگی، علمی، ورزشی و برقراری رابطه خانوادگی.
5. توانمندی های خودتان را بشناسید و آنها را تقویت کنید.
6. به ظاهر خود در حد مجاز شرعی برسید، منظم و پاکیزه باشید.
7. بدانید که شما همینطور خیلی خوب هستید و به جای انتظار فقط امیدوار باشید.
مقاله در مورد حجاب
6_نقش حجاب در جامعه چیست؟
پاسخ: «حجاب» به معناى پرده، حاجب، پوشیدن و پنهان کردن و منع از وصول است. این واژه تنها به معناى پوشش ظاهرى یا پوشاندن زن نیست و در اصل به مفهوم پنهان کردن زن از دید مرد بیگانه است. بدین سبب، هر پوششى حجاب نیست. حجاب پوششى است که از طریق پشت پرده واقع شدن تحقق یابد؛ ولى بر خلاف تصور عموم ، آیه حجاب در قرآن - «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ...؛ چون از زنان پیغمبر(ص) متاعى خواستید، از پس پرده بخواهید» - درباره زنان آن حضرت و بیش‏تر به منظور مسائل سیاسى و اجتماعى فرود آمده است نه پوشش زن در مقابل نامحرم.
به کارگیرى کلمه «حجاب» در خصوص پوشش زن اصطلاحى نسبتاً جدید است و همین سبب گردیده بسیارى گمان کنند اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود؛ یا مثل «ویل دورانت» بگویند: «این امر خود مبناى پرده پوشى در میان مسلمانان به شمار مى‏رود»؛ و یا مدّعى شوند حجاب به وسیله ایرانیان به مسلمانان و اعراب سرایت کرده است؛ در حالى که آیات مربوط به حجاب (پوشش اسلامى زنان در مقابل نامحرمان) قبل از مسلمان شدن ایرانیان نازل شده استآنچه از قدیم به ویژه نزد فقها در بحث نماز (کتاب الصلوة) و ازدواج (کتاب النکاح) رواج داشته، واژه «ستر» و «ساتر» به معناى پوشش و وسیله پوشش زن در مقابل نامحرمان بوده است. بنابراین، وظیفه پوشش اسلامى بانوان به معناى حبس و زندانى کردن و قرار دادن آنان پشت پرده و در نتیجه عدم مشارکت این گروه عظیم در فعالیت‏هاى اجتماعى نیست. این وظیفه بدان معنا است که زن در معاشرت با مردان بدنش را بپوشاند و به جلوه گرى و خودنمایى نپردازد و مشارکتش در فعالیت‏ها بر اصول انسانى و اسلامى استوار باشد.اماحجاب منحصر در چادر و حتی مانتو نیست , بلکه هر لباسی که تمام بدن و سر و موها و برآمدگی های بدن را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافی است ولی باید توجه داشت  همان طور که بقیه واجبات دارای مراتب مختلفی می‌باشند حجاب نیز دارای مراتب خوب , متوسط و خوب تر است و چادر حجاب خوب تر بانوان محسوب می‌گردد. در این جا چند نکته وجود دارد که برای روشن شدن آنها باید دید اساسا" فلسفه حجاب چیست ؟
پرسش و پاسخ و شبهات حجاب
حجاب دو فلسفه اساسی دارد که با یکدیگر ارتباط تام دارند:
1) مصونیت زن در برابر طمع ورزی های هوس بازان .
2) پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از ضوابط و هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه.
حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسی پیامی‌قاطع و کوبنده با خود دارد و آن این است که در برابر همه مردان اجنبی نوعی هشدار و اعلام ((دور باش !)) می‌دهد، اکنون باید دید چه عواملی در رساندن این پیام و اثرگذاری آن مؤثر است :
1) حدود و میزان پوشش : بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده تر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نظاره گر ایفا می‌کند. اگر نگاه های آلوده را همچنان که در روایات آمده است ((تیرهای زهرآلود شیطان)) بدانیم پوشش زن همانند قوسی است که تیر از آن کمانه می‌کند و منحرف می‌شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز می‌ماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد تیرهای شیطانی را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست که چادر را حجاب برتر شناخته اند, زیرا با وجود شرایط دیگر, بیشترین پوشش و مطمئن ترین مصونیت را می‌آورد. البته عامل مهمی‌که در شرایط ناسالم، فرد را از آلوده شدن به گناه باز می‌دارد، شرم و حیا است. هر چه حیا بیش تر باشد، نیروی بازدارنده قوی تر خواهد بود. امام علی(ع) می‌فرماید: "عفت و پاکدامنی به اندازة شرم و حیای انسان است". پیشوایان دین به منظور حفظ عفت عمومی‌و امان بودن از تیررس نگاه های آلودة صیادانِ هوس ران به زنان توصیه کرده اند جز به ضرورت از خانه خارج نشوند. امام علی(ع) می‌فرماید:‌"آن ها را در پردة حجاب قرار داده تا نامحرمان را ننگرند، ‌زیرا سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است". اگر از منزل خارج شدند،‌با متانت و وقار سخن بگویند و رفت و آمد داشته باشند. قرآن مجید به زنان پیغمبر دستور می‌دهد که به گونه ای هوس انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند. تجربه نشان داده است که مراعات حجاب و حیا توسط دختران موجب حراست و سلامت روحی آن ها می‌شود زیرا  جوانان بزهکار معمولاً سراغ افرادی می‌روند که چراغ سبزی از آن ها ببینند اما اگر با افرادی متین و با وقار و با شخصیت مواجه شوند،‌ممکن است ابتدا سخنی ناپسند بگویند اما قطعاً وقتی با عکس العمل سخن طرف رو به رو شوند، از ادامه و تکرار آن جلوگیری می‌کنند.
2) کیفیت پوشش : میزان ضخامت و حتی کیفیت دوخت لباس خود بخش مهمی‌از حجاب را تشکیل می‌دهد بدون شک لباس های نازک و تنگ و بدن نما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم های هرزه و آلوده و به فساد کشاننده جامعه است . در مقابل لباس های غیربدن نما, دیده ها را از خود دور می‌سازد, و سلامت معنوی نفوس را تأمین می‌کند.
3) رنگ ها: تردیدی نیست که برخی از رنگ ها دیده ها را خیره می‌سازد, و پاره ای دیگر نگاه ها را از خود می‌راند و دور می‌سازد. اکنون سؤال می‌شود کدامیک از این دو برای تأمین حجاب واقعی و مصونیت معنوی جامعه و خیره نکردن چشم ها و بر نیفروختن آتش شهوت مفیدتر است ؟ مگر ما در جامعه ای زندگی نمی‌کنیم که میلیونها جوان در اوج غریزه جنسی به سر می‌برند و در سخت ترین شرایط جوانی از امکان ازدواج محرومند و کافی است با اندک جرقه ای شعله های غریزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتی ها مبتلا گردند؟ پس چرا به هر وسیله ممکن - حتی با گزینش رنگ مناسب لباس در جامعه - به سلامت دینی و روحی و روانی آنان کمک نکنیم و موجب جلب توجه آنان و قرارگرفتن شان در دام مفاسد نشویم ؟ در عین حال علمای دین نسبت به خصوص رنگ ها تأکید چندانی نکرده , ولی بر این مسأله پای می‌فشارند که لباس نباید موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشی از آن باشد. از این رو است که در طول تاریخ زنان مسلمان به میل خود لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر(ص) و امامان (ع) قرار گرفت , زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشتری می‌کردند, (ر.ک : حجاب در ادیان الهی , محمدی آشنانی).
4) شیوه های رفتاری : طرز صحبت و چگونگی راه رفتن و ... نیز بخشی از حجاب به معنای وسیع کلمه است . حفظ وقار و متانت هم همان نقشی را دارد که پوشش زن دارد و عدم رعایت آن نیز برآیندی چون برهنگی در پی دارد. از این رو قرآن مجید یکی از صفات خوب زنان مؤمن را که در رفتار دختران شعیب بیان می‌کند همان ((حیا)) و وقار است .
پرسش و پاسخ و شبهات حجاب
و اما دلایل دیگری برای حجاب :
اولاً: چون ما درعقاید خویش برای وحی جایگاهی ویژه قائل هستیم آنچه را که از این طریق به ما برسد با منت می‌پذیریم ; زیرا می‌دانیم که خداوند جز به مصلحت بندگان خویش فرمان نمی‌راند.
ثانیاً: بسیاری از حکمت ها و فلسفه های حجاب امروزه روشن شده است:
الف) پوشش , امری غریزی و فطری برای بشر است ; کاوش های باستان شناسی نشان می‌دهد که از دیر زمان بشر در حد امکان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار داده اند.
ب) مستور بودن زیباییها و جذبه های جنسی زن و مرد آنها را از معرض دید و طمع ورزی شهوت پرستان هرزه محافظت می‌کند و امنیت و بهداشت روانی جسمی‌آنان را تامین می‌نماید.
ج) برهنگی , راهبر به سوی بی بند و باری و لجام گسیختگی جنسی است که عواقب شوم و زیانباری دارد; از جمله :
1- گسترش فساد و ناهنجاری های اجتماعی
2- شیوع بیماری هایی چون سفلیس , سوزاک , ایدز و...
3- سست شدن پیمان مقدس خانواده , گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده های روحی در کودکان
4- زیاد شدن فرزندان نامشروع .
پرسش و پاسخ و شبهات حجاب
اینها و ده ها مشکل اجتماعی دیگر عواقب شومی‌است که جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول می‌کشاند تا آن جا که حتی فریاد متفکرین ماتریالیستی چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ کرده است . ولی مکتب گرانقدر اسلام در پرتو هدایت های نورانی اش همچون حجاب از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژی استوار برای صیانت فرد وجامعه از آسیب های بی شمار قرار داده است . از همین روست که استعمارگران برای تخدیر جوانان , در بند کشیدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خویش از بی حجابی و برهنگی به عنوان ابزاری قوی سود می‌جویند.
و همانطور که می‌دانید: یکی از اموری که از نظر دین مقدس اسلام بسیار دارای اهمیت بوده و ارزشمند است، کرامت انسانی هر فرد است یعنی از نگاه دینی ما، آنچه که مهم است و اهمیت دارد این است که اساس روابط اجتماعی که بین مسلمانان وجود دارد بر اساس این گزینه یعنی کرامت انسانی می‌باشد. به تعبیر دیگر فضای حاکم بر جامعه و فضای حاکم بر نگاه افراد جامعه با نگاه انسانی می‌باشد نه نگاه جنسیتی. اگر فضای حاکم بر روابط افراد جامعه و نگاهی که نسبت به یکدیگر دارند، فضای جنسیتی باشد و آنچه که اصل قرار می‌گیرد جنسیت افراد باشد اولین چیزی که ذبح شده و پایمال می‌شود کرامت انسانی است. از طرفی بین دو جنس مخالف یعنی پسر و دختر، درصدی از این تمایل جنسی وجود دارد. حال با این مقدمه اگر بخواهیم اجازه ندهیم که این تمایل جنسی که در افراد وجود دارد در نوع تعاملشان و نوع نگاهشان تأثیر بگذارد و آنرا تحت پوشش خود بگیرد. تنها راهی که وجود دارد این است که ظواهری که مخصوص به یک جنس خاص است پوشیده شود تا بستر برای به وجود آمدن این نگاه جنسی به وجود نیاید. چرا که اگر چنین بستری به وجود آمد همانطور که گفته شد در درجه اول نگاه انسانی کنار رفته و کرامت انسانی از بین می‌رود و علاوه برآن دختری که افراد مختلفی به او نگاهی این گونه دارند به شدت در معرض خطر و تهدید است. بسیار وجود داشته پسر یا مردی که وقتی آتش غریزه در او شعله ور شده و چشم طمع به کسی دوخته از حربه ها و نقشه های مختلفی استفاده کرده تا بتواند به خواسته خود برسد و در این بین تنها کسی که ضرر اصلی متوجه اوست دختری است که به هر دلیل خودنمائی کرده و حجاب و پوشش لازم را حفظ نکرده است.
حال با توجه به این توضیحات، خدائی که انسانها راخلق کرده و به زوایای روحی و جسمی‌آنها آگاه است و علم به این مطلب دارد که چه قسمتهایی اگر پوشیده نشود، می‌تواند برای خانمها مشکل ساز شده و یا سلامت روانی جامعه و بهداشت روابط افراد جامعه به مخاطره بیاندازد مقداری پوششی که برای خانمها مشخص نموده این میزانی است که ازآن به حجاب اسلامی‌تعبیر می‌شود. مشاهده می‌کنید که یکی از فوائد حجاب اسلامی‌امنیت روانی  زنان در جامعه و علاوه بر آن حفظ کرامت انسانی زنان بدون روابط انسانی بر روابط و تعاملات افراد جامعه با یکدیگر خواهد بود. اگر چه دلایل بسیار فراوان و فوائد بسیار زیاد دیگر هم وجود دارد که به علت طولانی شدن مطلب از ذکر آن معذور هستیم. اما با توجه به این مطلب نیز لازم است که اگر دختران جوانی که امروز به دلیل جوانی، در اوج طراوت و زیبایی هستند حدود و مرزهایی که دین تعیین کرده رعایت نکنند و هرکس به دلخواه خود در جامعه حاضر شود، جامعه تبدیل می‌شود به یک فستیوال و مسابقه زیبائی و همه زنان و دختران جامعه رقیب یکدیگر خواهند بود و اصل رقابت هم اضطراب زا می‌باشد و آرامش را مختل می‌کند، در کنار مختل شدن آرامش پدیده ای تحت عنوان تنوع طلبی و به دنبال آن مقایسه شکل می‌گیرد یعنی مردان جامعه نیز در صورتی که اهل تقوی و حفظ نگاه نباشند دچار پدیده مقایسه شده و دختران جوانی که هنوزدر سنی هستند که سرد و گرم زندگی را نچشیده و سختی های آنرا تحمل نکرده و لذا کمتر شکسته شده اند و به علت جوانی نیز از زیبایی خاص برخوردار هستند را با زنانشان که در سنین بالاتر بوده و به خاطر تحمل سختی ها و زیادتر شدن سن شکسته شده و از زیبایی آنها کاسته می‌شود و چون مدت زیادی است که با این مرد زندگی کرده اند تا حدودی نیز یکنواخت شده اند، مقایسه می‌کنند بسیار واضح است که بازنده این مقایسه و رقابت کسی نیست جز زن خانه و این چرخه ادامه دارد یعنی دختری که امروز رقیبی برای زن 30 یا 40 ساله ای شده، 10سال دیگر خودش ازدواج کرده و به سن 30 سالگی می‌رسد و مشاهده می‌کند که رقیبان نوجوان و جوان بسیاری دارد. و به این وسیله بنیان خانواده دچار تزلزل و مشکل میشود. باز هم تأکید می‌کنیم اگر بخواهیم در این زمینه همه مطالب را بیان کنیم کتاب بسیار مفصلی خواهد شد ولی به همین اندازه بسنده می‌کنیم از همه این مطالب که بگذریم امروزه اکثر قریب به اتفاق دانشمندان و متفکرین دنیا حتی آنهایی که دین و آئین الهی ندارند اعتقاد دارند که انسان فقط همین بُعد مادی نیست به تعبیر دیگر می‌گویند چون یک بُعد مادی و یک بُعد معنوی برای انسانها وجود دارد، دو نوع زیبایی هم موجود است زیبائی ظاهری و زیبای باطنی. و همه نیز اعتراف کرده اند بُعد معنوی و باطنی ما از بعد مادی ما مهم تراست چرا که بعد مادی ما با حیوانات مشترکات بسیاری دارد و لذا بعد معنوی ماست که ما را از همه موجودات برتر و بالاتر کرده است. به همین دلیل زیبائی باطنی از زیبائی ظاهری مهمتر و ارزشمند تر است حال از شما سوال می‌کنیم اگر انسان بخواهد به چیز ارزشمند تر برسد آیا نیاز نیست که هزینه ای صرف کند ما اگر بخواهیم ورزشکار خوبی باشیم باید رژیم غذایی خود را محدود کنیم در صورتی که تمایلات جسمانی مان می‌گوید همه چیز بخور اصلاً تمرین نکن و بیشتر استراحت کن ولی چون می‌خواهیم به یک رتبه یا مقام و پیشرفتی دست پیدا کنیم ، هزینه اش این است که روی میل خود پا گذاشته و مثلاً غذاهای چرب نخوریم، کم تر بخوابیم، تمرینات فشرده داشته باشیم و ... یا دانش آموزی که می‌خواهد کنکور قبول شود چقدر از استراحت و تفریح و خواب و میهمانی و... هزینه میکند و کم میکند تایک قدم بالا برود و در کنکور موفق شود. حال چگونه است ما حاضر نیستیم که برای اینکه از نظر معنوی گامی‌به جلو برداریم و برای اینکه رضایت خدا و اهل بیت را جلب نموده و به انسانیت خود نزدیک شویم، به اندازه داخل کردن چند تار مو در مقنعه هزینه بپردازیم آیا اگر فردای قیامت خدای متعال از ما سوال کرد که تو برای قبولی در کنکور یا به دست آوردن عنوان قهرمانی این همه هزینه پرداخت کردی ولی برای قبولی در کنکور الهی و رو سفید شدن در درگاه الهی حاضر به پرداختن هزینه ای نشدی، جوابی برای گفتن داریم  یا خیر؟
برای راهنمائی بیشتر می‌توانید به کتب زیر مراجعه کنید:
1- فلسفه حجاب از استاد مطهری، 2- فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی از دکتر حدادعادل، 3- دُر و صدف از محمد شجاعی، 4- حجاب شناسی چالش ها و کاوش های جدید از حسین مهدی زاده.
5- مجله پرسمان , دی ماه 1380 (مقاله ای درخصوص چرائی پوشش)
6- کتاب های تفسیر قرآن در ذیل آیات 31, 32, 59 و 60 سوره نور و 32 و 33 سوره احزاب
پرسش و پاسخ و شبهات حجاب
7_میخواستم بدونم  من چرا باید حجلبمو رعایت کنم و می‌خواهم کاملا متعاقد بشوم بنده تصمیم گرفتم حجابم را رعایت کنم چون یکی از دوستام کلی باهام حرف زد دیدم حرفش منطقی است، فقط می‌خواستم بدونم رعایت کردن حجاب چه فوایدی داره و چه اجر معنوی داره که با عشق و علاقه این کار رو انجام بدم نه اجباری و راه علاقمندی به حجاب عدم پشیمانی از حجاب چیست؟
پرسش و پاسخ و شبهات حجاب
پاسخ: قبل از هر چیز لازم می‌دانیم این تصمیم بزرگ و مورد رضایت خدا را به شما تبریک گفته و همچنین غبطه بخوریم از اینکه خدای متعال شما را انتخاب کرده تا تاج بندگی خودش را به سر شما بنهد و در عالم حجاب و عفاف، از شراب رضایت و تقرب به خدا جرعه نوشی کنید. مطمئناً خود شما هم می‌دانید که این تصمیم بیش از اینکه تلاشی از جانب شما و یا قابلیتی از طرف شما باشد، لطفی است از طرف خدا.
اما اگر بخواهیم به ذکر حکمت ها و دلائلی که برای حجاب به ذهن می‌رسد جدای از آیات و روایاتی که در قرآن و احادیث آمده و حجاب و عفاف را نشان بندگی و وسیله برای سلوک و حرکت معنوی زنان معرفی می‌کند بپردازیم، که البته در قالب یک پاسخ و حتی یک کتاب نمی‌شود قطره ای از دریای محاسن آنرا بیان کرد ولی به خاطر اینکه سؤال شما را نیز بی پاسخ نگذاشته باشیم به بیان دلائل بسیار محدود خواهیم پرداخت:
یکی از اموری که خدای متعال نسبت به آن غیرت فراوان نشان داده و بر اساس آن پاره ای از احکام الهی وضع شده است حفظ کرامت انسانی و شخصیت افراد است. به همین خاطر شما مشاهده می‌کنید هر کجا که احتمال می‌رود کرامت انسانی انسان زیر سؤال برود و به جای اینکه نسبت به ما یک نگاه انسانی حاکم باشد نگاه دیگری جایگزین شود خدای متعال احکامی‌را وضع کرده که از آن جلوگیری کند. مثلاً در احکام الهی داریم که خودنمائی چه برای مرد و چه برای زن جایز نیست. چرا که وقتی شخصی خودنمائی می‌کند نوع تعامل دیگران در رابطه با او بر اساس ظواهر او شده و نگاه جسمی‌به او می‌شود تا نگاه انسانی. یعنی به جای اینکه شخصیت انسانی او محور تعامل و سنجش واقع شود و مثلاً اگر کسی خواست با دو نفر مرتبط شود بر اساس این پارامتر باشد، مسئله بر عکس شده و فیزیک ظاهری و جسمانی او محوریت پیدا می‌کند و این مسئله باعث پائین آمدن شخصیت و کرامت شخص می‌شود. چرا که در حیوانات نیز معنای پاره ای از تعاملات ظواهر جسمانی و خصوصیات ظاهری می‌باشد. با این نگاه بسیار مترقی و افق مندی که خدای متعال نسبت به بندگان دارد مقوله هائی مثل خودنمائی، تجمل گرائی، مدگرائی و ... مورد نهی واقع می‌شود و این مسئله حقیقتاً یکی از زیباترین متدهای دین اسلام برای حفظ کرامت انسانی می‌باشد. حال در بعضی موارد این مسئله از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود یعنی در صد آسیب پذیری به اوج خود می‌رسد و آن در جائی است که تعاملی بین دو جنس مخالف صورت بپذیرد یعنی زن و مرد بخواهند در فضای مشترکی به نام جامعه رفت و آمد داشته باشند و در بعضی موارد نیز لازم باشد با یکدیگر در تعامل باشند و در چنین فضائی اگر فضای حاکم بر روابط اجتماعی یک فضای سالم و کاملاً انسانی و به دور از هرگونه نگاههای خارج از این محدوده باشد، کرامت انسانی و شخصیت افراد محفوظ مانده و زیر سؤال نمی‌رود و جامعه نیز از تعامل مناسبی برخوردار خواهد بود. ولی اگر فضای حاکم بر روابط یک فضای جنسی و نوع نگاهها، نگاههای خریداری و یا لذت طلبانه بشود اولین قربانی این فرهنگ، انسانیت انسانها خواهد بود و به دنبال آن مشکلات و مسائل فراوان دیگری نیز بار خواهد آمد که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، پاره ای از آمارهائی که در مورد خشونت نسبت به زنان، تجاوز به آنان و ... در کشورهای غربی ثبت شده مراجعه فرمائید.
پرسش و پاسخ و شبهات حجاب
بنابراین ملاحظه می‌کنید که اگر در روابط و تعاملات، جنسیت خانمها موضوعیت پیدا کند، عوارض و عواقب بسیار سوئی خواهد داشته حال از شما سؤال می‌کنیم برای اینکه این اتفاق نیافتد، آیا مِتُد و راهکاری به جز این وجود دارد که خانمها مقید باشند و ظواهری که مربوط به جنسیت خودشان یعنی زن بودن خودشان است را بپوشانند و آیا این کار به جز با پوشش و حجاب امکان پذیر است یا خیر؟
اگر در جامعه ای تمام زنان خصوصیات ظاهری زنانه خود را مستور کرده و بپوشانند دیگر افراد آن جامعه نمی‌توانند نگاه جنسیتی به آنها داشته باشند و به دنبال آن کرامت انسانی آنها محفوظ می‌ماند و این طور نیست که مثل یک کالا با آنها برخورد شود و یا وسیله ای شوند برای منفعت طلبی یا لذت طلبی و یا ارضاء روحیه تنوع طلبی دیگران. علاوه بر مطلب فوق از نظر روانشناسی اثبات شده که اگر در جامعه ای جلوه گری از جانب زنان نهادینه شود و به عنوان یک فرهنگ در آید چون یکی از لوازم و خصوصیات جلوه گری تنوع است به دنبال آن روحیة تنوع طلبی چه در خانمها و چه در آقایان به وجود می‌آید، وقتی روحیه تنوع طلبی به وجود آمد از نظر علمی‌پدیده ای به دنبال آن ظهور پیدا خواهد کرد به نام مقایسه، یعنی یک زن از جانب خودش دائم در حال مقایسه با دیگران خواهد بود، مقایسه آنچه که ندارد و دیگران دارند و از جانب مردان نیز زنانشان، مورد مقایسه با دیگران واقع خواهند شد و این مسئله باعث به هم خوردن بهداشت روانی خانمها از ناحیه خودشان خواهد شد چرا که دائم احساس می‌کنند در مسابقه ای به نام جلوه گری شرکت کرده اند که اگر لحظه ای غافل شوند بازنده خواهند بود و باعث بهم ریختن قداست خانه و خانواده و سست شدن بنیان آن می‌شود وقتی که مردان به خاطر تنوع طلب شدن و یا بهتر بگوئیم به خاطر فراوانی عرضه و تنوع موجود در جامعه، زنان خود را مورد مقایسه قرار دهند و ... .
اگر جامعه ای تبدیل به فستیوال زیبائی شد، زنان این جامعه هر چه که جلوتر می‌روند به جای اینکه ارزشمندتر و دارای احترام بیشتر شوند به دلیل پیر شدن و از دست دادن ظواهر زیبا کم ارزشتر شده و همواره خودشان را بازنده حساب می‌کنند. دختران 17 ساله ای که امروز در اوج غرور زیبائی خود، بدون اینکه حجاب لازم را رعایت کنند با جلوه گری خاص در جامعه حاضر می‌شوند، رقبائی شده اند برای زنان با سن و سال بیشتر که در اثر سختی های زندگی چه بسا فرسوده و شکسته شده اند، در چنین جامعه ای چه زنی احساس آرامش می‌کند و کدام زندگی است که در معرض خطر و آسیب نباشد. اما همین دختر 17 سالة امروزی چند سال دیگر پاره ای از زیبائی های دوران جوانی خویش را از دست می‌دهد و ناگهان به خود می‌آید و می‌بیند که مثلاً در سن 40 سالگی است و رقیبان 17 ساله ای دارد و این چرخه ادامه دارد ...
پرسش و پاسخ و شبهات حجاب
حال دین مبین اسلام برای اینکه جامعه و خانواده و حتی خود شخص دچار چنین بحرانی نشود و راهکاری ارائه می‌دهد بسیار جالب و قابل دفاع و آن حجاب است. حجاب یعنی جلوگیری از بروز تنوع در جامعه، حجاب یعنی جلوگیری از فرهنگ جلوه گری، حجاب یعنی پیشگیری از اینکه جامعه تبدیل به میدان مسابقه ای برای خودنمائی و به رخ کشیدن زیبائی ها بشود و حجاب یعنی ضمانت حفظ ارزش و احترام و کرامت زن. افسوس که برای پاسخگویی با محدودیت مواجه هستیم و باید پاسخها محدود و مختصر باشد. و گرنه به تحقیقی که از نظر روانشناسی در مورد حجاب کرده ایم اشاره می‌کردیم و برای شما اثبات می‌کردیم که از 5 نیاز اولیه انسان که در اصطلاح به آنها (دی نیدها) گفته می‌شود چهار نیاز اساسی و اصلی با از بین رفتن فرهنگ عفاف و حجاب دچار خدشه و مشکل شده و لذا تعادل روحی و روانی انسان را به هم خواهد زد.
در پایان لازم می‌دانیم این مطلب را متذکر شویم که نکاتی که گفته شد فوائد جنبی و فرعی است که بر مقوله حجاب مترتب است ولی فایدة اصلی آن همان جمله روانشناس فرانسوی است که می‌گوید اگر زنان غرب می‌دانستند زنان مسلمان در قالب فرهنگ عفاف و حجاب، جرعه بندگی خدا می‌نوشند و در خلوت انس با خدا قرار گرفته و تمرین تقوی می‌کنند، هرگز آنها را به خاطر حجابشان سرزنش نمی‌کردند.
زیباترین دلیل برای حجاب این است که خدا آنرا لباس بندگی خود نامیده است و به عقیده ما در جامعه کنونی چادر علاوه بر اینکه باعث رعایت یک حکم الهی فردی می‌شود، از طرفی نوعی تبلیغ نیز می‌باشد. تبلیغ این جمله که (من خدا را دوست دارم).
زنان محجبه در زمان کنونی تابلوی من خدا را دوست دارم در دست گرفته اند و هر قدمی‌که در قاب چنین پوششی بر می‌دارند نوعی جهاد در راه خداست.
ما در امور دنیوی بین خوب و خوب تر، همواره خوب تر را انتخاب می‌کنیم ولی چه می‌شود که بعضی از افراد وقتی به خدا می‌رسند بین خوب و خوب تر، خوب را می‌پسندند. در اکثر جلساتی که داشته ایم، حتی زنانی که چادر به سر نداشته اند اعتراف دارند که چادر نسبت به بقیه حجابها خوب تر است. ولی چرا خوب تر را انتخاب نمی‌کنند؟!!
امیدواریم که خدای متعال شما را در مسیر بندگی و دوستی با خودش موفق و پیروز بدارد و در سایه دوستی و رفاقت با خدا و عمل به دستورات دین از سعادت دنیا و آخرت بهره مند شوید و زندگی سرشار از موفقیت و معنویتی داشته باشید.


نظرات شما عزیزان:

مهاجر
ساعت11:03---26 بهمن 1392
با سلام

زیباست - موفق باشید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ یک شنبه 9 شهريور 1392برچسب:حجاب,چرا حجاب,کمین بره در مقابل گرگ,حجاب فاطمی,چتر حجاب,چطر حجاب,, ] [ 20:47 ] [ علی احتشامی ] [ ]

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه ی سالمو زنده ام واسه یه روز واسه یه جا اربعین کربلا همه ی عمرمو من میدم واسه یه بار دیدن گنبد امام رضا اگه شبهه ای داشتید تو قسمت نظرات خصوصی بگذارید نهایتا تا هفته بعدش به سوالتون پاسخ داده میشه توسط بزرگان ایشالا بتونیم ثانیه ای ظهور نزدیک کنیم
نويسندگان
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بیتابان کربلا و آدرس bitabkarbala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
شهريور 1393
تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 403
بازدید دیروز : 216
بازدید هفته : 619
بازدید ماه : 1457
بازدید کل : 601349
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 50
تعداد آنلاین : 1

روزشمار محرم عاشورا
ساعت فلش مذهبی
روزشمار فاطمیه پخش زنده حرم
22

کد کج شدن تصاوير